Lydia Börefelt börjar en heltidstjänst som ungdomsledare i Hjortensbergskyrkan (när Hope Ingemarsson är föräldraledig). Lisbeth Stigemyr intervjuar henne den första arbetsdagen 7 augusti.

Lydia Börefelt vem är du och hur ser din relation till Hjortensbergskyrkan ut?

Jag har på olika sätt varit engagerad i ungdomsarbetet i Hjortensbergskyrkan ända sedan jag var tonåring själv. Tre år bodde jag i Rumänien och deltog i en missionsträngsskola och arbetade bland romska barn. Under den tiden gick jag med som medlem i Hjortensbergskyrkan. 2020-2021 hade jag en mindre anställning i församlingen för att arbeta med ungdomar. När Korskyrkan i Nyköping gjorde en nystart på hösten 2021 valde jag att engagera mig ideellt där. Jag har arbetat socialt i skolan under dessa år.

Vad har gjort att du är beredd att nu gå in i denna tjänst i Hjortensbergskyrkan? Jag vet att många har tänkt på dig och hoppats att du skulle vilja göra det.

Det finns mycket att säga men det korta svaret är att jag upplever att Gud har kallat mig till detta nu. Jag brinner för att se ungdomar komma till tro och växa som lärjungar till Jesus.

Det är inte helt klart med arbetsbeskrivning och du har ännu inte hunnit med den samplanering som behövs med församlingsledning, ungdomsrådet, ungdomarna och övriga ledare, men om jag frågar nu vad du vill arbeta för och med vad svarar du då?

Jag längtar efter att se ungdomar komma i funktion och ta sin plats i församlingen. Jag ser gärna mer av relationsbyggande mellan yngre och äldre i församlingen och tjänande tillsammans i gudstjänster och andra sammanhang. Att leda arbetet med Open Doors på fredagskvällarna och andra ungdomssamlingar, läger m.m. är huvuduppdraget. Hemgrupper bland ungdomarna är en del. Om det finns utrymme i tjänsten för unga vuxna som vill mötas kan jag också se det behovet.

Om det finns underlag för någon konfirmandgrupp kommande läsår har varken Lydia eller jag någon klarhet i när intervjun görs. Men att det kommer finnas en mängd viktiga unga människor som väntar på henne är klart. Hon kommer träffa många av dem i samband med uppstartslägret Camp OD nästa helg 16-18 augusti på Hjortensbergskyrkans Sommarhem. Aktuell info om ungdomssamlingar finns i nuläget främst på instagramkontot Hjortens Youth

Diana Engvall börjar i mitten av augusti en tjänst som barn- och familjeledare i Hjortensbergskyrkan. En deltidstjänst motsvarande 40% av en heltid.

Lisbeth Stigemyr fångade henne för en intervju den 7 augusti redan innan hon börjar tjänsten. Då är det hennes födelsedag och hon fyller 44 år. Hon är nyligen hemkommen från en sex veckor lång heltidstjänst som sommardiakon i Arbrå i Hälsingland. Hon kan behöva en veckas semester men ställer upp på intervju och fotografering.

Diana Engvall vem är du och hur ser din relation till Hjortensbergskyrkan ut?

Jag är en glad och positiv tjej. Hjortensbergskyrkan blev jag medlem i oktober 2022. Då hade jag haft kontakt med församlingen ett tag. Förra hösten började jag Equmeniakyrkans diakonutbildning på Bromma Folkhögskola och har under året blivit antagen som diakonkandidat i Equmeniakyrkan. Jag fortsätter de studierna och blir klar nästa sommar. Jag har läst en extra kurs i Ung diakoni som handlar om arbete både bland barn och ungdomar. Jag är mamma till två flickor och har även två bonusgrabbar.

Vad har gjort att du är beredd att nu gå in i denna tjänst i Hjortensbergskyrkan? Du har gjort praktik tidigare och då arbetat mest med ”Tänd ett ljus” och andra diakonala insatser- något du behöver släppa nu när du ska studera också.

Jag brinner för att göra skillnad i människors liv. Att ge barn en bra grund gör ju skillnad för resten av deras liv. Så jag har mer och mer sett hur viktigt det är att barn har vuxna omkring sig som ser dem. Där kan kyrkan verkligen bidra. Vi behöver satsa på barnen och familjerna.

Eftersom du inte ens har börjat så är naturligtvis inte allt klart med arbetsbeskrivning och samråd med andra ledare men om jag frågar dig idag vad du vill arbeta med i din tjänst vad svarar du då.

Ett huvuduppdrag är naturligtvis Äventyret – barnens gudstjänst och samling på söndagar. Att leda och planera det tillsammans med de ideella ledare som har gjort ett fantastiskt arbete många år. Kanske vi kan hitta en del nya ledare också för förhoppningsvis ska det komma ännu fler barn och familjer till kyrkan. Ibland är Äventyret tillsammans med hela församlingen i Alla åldrars gudstjänst. Någon form av träffar/mötesplatser för familjer med yngre barn är också prioriterat typ Family House som jag vet fanns före pandemitiden. Jag tänker att om det finns tid och utrymme skulle jag gärna bidra till att vi kan erbjuda någon form av föräldrakurs också.

Det är en stor glädje att vi nu kommer ha en anställd barnledare igen. Äventyret börjat för terminen 1 september 11.00 om jag är rätt underrättad. Vi har även kören Soul Children för de som går i årskurs 4-9 och scout för barn och ungdomar från 8 år. Läs mer här på hemsidan under fliken Barn och Familj.