Jag för ett samtal med pastor Andreas Holm, som ansvarar för Alphakursen och Madde Dahlgren som deltog i kursen förra hösten.

Andreas börjar med att förklara att Alpha är ett forum att prata med andra vuxna om tro och andra viktiga frågor i livet. Frågor som många saknar ett sammanhang att prata om. Många uppskattar att det är högt i tak och att man inte måste kunna och känna till en massa saker när man kommer. Vi möts där vi är i våra liv.

Jag börjar att fråga Madde: Hur kom du till Alphakursen?  En kompis bjöd med mig. Jag var inte troende när jag började Alpha.

Hur upplevde du kursen från början? Det var högt i tak och enkelt att förstå även om jag inte varit i kyrkan förut. Det var så blandat med folk och vi hade kul samtidigt som vi hade viktiga samtal.

Vad har kursen betytt för dig? Jag har fått nya vänner genom samtalsgruppen jag var med i. Jag har också mer förståelse för andra människor och deras plats i livet. När det gäller tron så växte den fram när jag fick lära mig på ett enkelt sätt. Jag började också delta i gudstjänster i Hjortensbergskyrkan och under kursen blev jag döpt i en gudstjänst i kyrkan.

Jag fortsätter samtalet med Andreas: Vad vill du säga till alla som läser på församlingens hemsida?

Tisdag 3 september startar vi med en prova på kväll 18.30 och sedan startar själva kursen tisdag 17 september och pågår tisdagskvällar 18.30-20.30. Kvällarna börjar med att vi äter kvällsmat tillsammans, sedan tar vi del av ett fördrag/en film som tar upp kvällens ämne och ger en slags grundkurs i kristen tro. Andra timman av kvällen har vi samtal i mindre grupper om kvällens ämne och annat som är viktigt för deltagarna.  Det finns mer att läsa på hemsidan https://www.hjortensbergskyrkan.se/vuxen/ där finns också kontaktuppgifter till mig för anmälan och frågor.

Jag vill också säga att precis som Madde blev medbjuden så hoppas jag många vill vara med och inbjuda fler. Det är dags att berätta för vänner och bekanta att möjligheten finns att delta i en Alphakurs. En del behöver få inbjudan flera gånger under flera års tid. Har du en vän som är intresserad gå då gärna kursen tillsammans med honom/henne.

Intervjuare: Lisbeth Stigemyr